Muzyka wsp蟪czesna
Relacje
Opera
Historia
P硑ty
Archiwum Artyku硑 Ksią縦i P硑ty Autorzy Koncerty Prenumerata Reklamy i Og硂szenia Forum Kontakt
P硑ty  MUSIKALISCHES VIELERLEY

Na program owych Muzycznych r贸żnorodności złożyły się dzieła mistrz贸w XVII i XVIII wieku, reprezentujących oba kręgi kulturowe, jakie powstały na ziemiach niemieckich po wojnie trzydziestoletniej: południowy (Austria, Bawaria) i p贸łnocny (kraje protestanckie). Przedstawicielem pierwszego był m.in. Froberger, do drugiego należeli Matthias Weckamann, Buxtehude, H盲ndel, Johann Sebastian Bach i jego syn Carl Philipp Emanuel.

Płyta jest niemal w całości dziełem autorskim Marcina Świątkiewicza. Została przygotowana z dużą starannością od strony muzycznej i opatrzona ciekawym tekstem. Artysta wskazuje w nim cztery sposoby spojrzenia na prezentowaną muzykę. Można widzieć w niej przejaw stylus fantasticus, a więc typowego dla epoki baroku myślenia retorycznego, albo przykład zastosowania stile misto, czyli tendencji do unifikacji 贸wczesnej sztuki dźwięk贸w, gł贸wnie na bazie dokonań mistrz贸w włoskich i francuskich. Można też uznać, że centrum muzyki niemieckiej tego czasu stanowi tw贸rczość Dietricha Buxtehudego albo że dąży ona wyraźnie w stronę wiekopomnego dzieła Jana Sebastiana Bacha. Artysta wyjaśnia r贸wnież znaczenie terminu "muzyka klawiszowa", podkreślając złożoność faktury większości zarejestrowanych utwor贸w, co pozwala wykonywać je i na klawesynie, i na organach, a w przypadku tych z końca epoki - także na fortepianie.

Początek płyty to kompozycje pełne fantazyjnej gry afekt贸w - Toccata in a Weckmanna oraz Ricercar in d i Plainte faite 艜 Londres pour passer la M茅lancholie Frobergera. Świątkiewicz ze swobodą wykorzystuje możliwości, jakie dają wykonawcom owe w dużym stopniu "otwarte" dzieła, rozrysowane tylko w gł贸wnych punktach i wymagające indywidualnego doboru ornamentyki, figuracji, artykulacji i tempa. Inwencja klawesynisty jest bogata, dzięki czemu muzyka brzmi wyraziście i intrygująco.

Dźwiękowa dywagacja Frobergera na temat melancholii, jakże typowego stanu ducha człowieka baroku, jest jednocześnie pierwszą częścią jego Suite XXX in a. Element taneczny, bez kt贸rego trudno wyobrazić sobie kulturę tej epoki, znajduje rozwinięcie w V Suite E-dur H盲ndla, zwieńczonej Arią z wariacjami.
Pomiędzy Suitami umieszczone zostało frapujące Preludium in g BuxWV 163 Buxtehudego. W rozbudowanym utworze organowa masywność faktury, wykształcona przez tw贸rc贸w z P贸łnocy, miesza się jeszcze z ekstrawagancką afektacją, mającą sw贸j początek w dziełach Frescobaldiego. Wirtuozeria Świątkiewicza pozwala dostrzec mistrzostwo warsztatu kompozytora i szczeg贸lnie docenić jego wyszukaną technikę kontrapunktyczną.
Stylistycznym nawiązaniem do muzyki Buxtehudego jest Toccata fis-moll BWV 910 Jana Sebastiana Bacha, kulminacyjny punkt całej płyty, po kt贸rym następuje Contrapunctus I z Kunst der Fuge. W obu przypadkach mamy r贸wnież do czynienia z idiomem stylus fantasticus, tym razem jednak rozwijanym w ramach typowej dla Niemc贸w faktury polifonicznej.

Zwieńczeniem programu jest jedna z tzw. sonat pruskich Carla Philippa Emanuela Bacha - Sonata B-dur Wq 48/2, będąca przykładem zmieniającego się w XVIII stuleciu stylu klawiszowego, zawierającego już elementy typowe dla dzieł fortepianowych, np. akordowy akompaniament.
Płyta w atrakcyjny spos贸b ukazuje złożony świat niemieckiej muzyki klawesynowej czas贸w baroku, a ciekawie, momentami brawurowo interpretowanej przez Marcina Świątkiewicza. Brzmienie klawesynu (niestety, w opisie płyty poskąpiono informacji na temat instrumentu), z wyczuciem r贸żnicowane przez zmiany rejestr贸w, zostało w nagraniu dobrze uchwycone.


Klawiszowa muzyka niemieckiego baroku
(Weckamann, Froberger, Buxtehude, H盲ndel, J.S. Bach, C.Ph.E. Bach)
Marcin Świątkiewicz klawesyn
Polskie Radio Katowice PRK091 (2008)
WITOLD PAPROCKI

ROK LIII • NR 14 • 12 LIPCA 2009

Mysz w Ruchu


ROK LIII • NR 14 • 12 LIPCA 2009


2013r - Terminarz nadsy砤nia materia丑w


Biblioteka narodowa
Oficjalna witryna banku PKO BP

  Wstecz  Do g髍y  Napisz do nas  DrukujSkomentuj

© 2006-2009 Biblioteka Narodowa