Muzyka wsp蟪czesna
Relacje
Opera
Historia
P硑ty
Archiwum Artyku硑 Ksią縦i P硑ty Autorzy Koncerty Prenumerata Reklamy i Og硂szenia Forum Kontakt
P硑ty  CELLOVATOR

Pierwsza płyta zyskującego coraz szersze uznanie Mikołaja Pałosza stanowi wprowadzenie w świat wsp贸łczesnej wiolonczeli. Artysta zebrał tu w większości najbardziej cenione utwory z nowszej tw贸rczości wiolonczelowej, przeplatając je udanymi improwizacjami, ukazującymi r贸żnorodność możliwości tego instrumentu.

"Skomponowaną" część recitalu otwiera A Kaleidoscope for M.C.E Pawła Szymańskiego - "iluzjonistyczna" konstrukcja polifoniczna wyr贸żniająca się spośr贸d innych zarejestrowanych tu utwor贸w wyraźnymi odniesieniami do muzyki barokowej. Bogaty i zmienny przebieg Figment I Elliotta Cartera to mocny kontrast do - rzeczywistej lub pozornej - monotonii utworu Szymańskiego. Na sp贸jną, choć pełną niespodziewanych zwrot贸w narrację składają się m.in. przechodząca niekiedy we wsp贸łbrzmienia melodia espressivo (grana przez Pałosza intensywnie, przejmująco), wirtuozowskie odcinki z dużymi skokami, ostre pizzicata (także z efektem "puszczanej" struny). Figment II (Remembering Mr Ives), zgodnie z podtytułem, zawiera pastoralny i pełen solennej powagi odcinek w stylu Ivesa, po kt贸rym wiolonczelista ma okazję popisać się niezwykle subtelnymi i kapryśnymi przebiegami sul ponticello z flażoletami, trylami i tremolami.
Fantazyjne gry dźwiękowe Wariacji Sacherowskiej z charakterystycznie dla Lutosławskiego "zakrzywionymi" glissandami znajdują w osobie Pałosza wrażliwego interpretatora. Bardzo piękny jest także drugi z przedstawionych na płycie "sacherowskich" utwor贸w - Trois strophes sur le nom de Sacher Henri Dutilleux. Cudnie brzmiące niskie dźwięki wiolonczeli wprowadzają nokturnowy nastr贸j, przechodzący w dalszej części utworu w muzykę bardziej dramatyczną i żywą. Niezwykle elastyczne frazy arco przeplatają odcinki pizzicato, kt贸re w pierwszych "strofach" brzmią czasem, przez użycie pustych strun, jak gitarowy akompaniament, a w ostatniej jak dialogujący instrument.
Wśr贸d znanych mi już utwor贸w "klasyk贸w" prawdziwym odkryciem jest dla mnie Parjanya Vata Jamesa Dillona - kompozycja bogata pod względem faktury i środk贸w artykulacyjnych, o nieco orientalnym kolorycie, imponująca wyrafinowaniem i precyzją.
Ostatni utw贸r na płycie, Kottos Xenakisa, jest nowoczesny w całkiem inny spos贸b niż dzieło Dillona: już pierwsze dźwięki na "dociśniętych" strunach dają miłośnikom muzyki francuskiego Greka spełnioną obietnicę tego, za co się go ceni.
W improwizacjach Pałosz śmielej zapuszcza się w tradycyjnie mniej wiolonczelowe rejony szum贸w i innych wymyślnych artykulacji, pokazując, że możliwości instrumentu są jeszcze bogatsze niż te, kt贸re przedstawili kompozytorzy przy narzuconych sobie ograniczeniach. Swobodne poszukiwania są świetnym uzupełnieniem płyty, prezentującej wykonawstwo nowej muzyki na światowym poziomie.

CELLOVATOR
Szymański A Kaleidoscope for M.C.E; Lutosławski Wariacja Sacherowska;
Carter Figment I i II; Dutilleux Trois strophes sur le nom de Sacher; Dillon Parjanya Vata; Xenakis Kottos; improwizacje
Mikołaj Pałosz wiolonczela
Dux 0628 (2008)
KRZYSZTOF KWIATKOWSKI

ROK LIII • NR 13 • 28 CZERWCA 2009

Mysz w Ruchu


ROK LIII • NR 13 • 28 CZERWCA 2009


2013r - Terminarz nadsy砤nia materia丑w


Biblioteka narodowa
Oficjalna witryna banku PKO BP

  Wstecz  Do g髍y  Napisz do nas  DrukujSkomentuj

© 2006-2009 Biblioteka Narodowa