Muzyka wsp蟪czesna
Relacje
Opera
Historia
P硑ty
Archiwum Artyku硑 Ksią縦i P硑ty Autorzy Koncerty Prenumerata Reklamy i Og硂szenia Forum Kontakt
P硑ty  FILIA PRAECLARA

Ensemble Peregrina założony został w 1997 roku przez Agnieszkę Budzińską-Bennett, zafascynowaną dokonaniami słynnej kolońskiej grupy Sequentia. Na stałe działa w Szwajcarii, a w jego skład, poza naszą rodaczką, wchodzą: Kelly Landerkin, Lorenza Donadini i Els Janssens. Zesp贸ł ma w repertuarze monodię oraz utwory z okresu wczesnej wielogłosowości. Dał się już poznać na rynku fonograficznym za sprawą ciekawej płyty Mel et lac.

Ostatnimi czasy powstaje coraz więcej żeńskich zespoł贸w wykonujących muzykę dawnych epok, choć przecież nie zawsze użycie kobiecych głos贸w jest r贸wnie uzasadnione jak męskich. Tu charakter obsady jest zgodny z rodzajem muzyki. Filia Praeclara przynosi bowiem utwory z XIII-XIV wieku wybrane ze zbior贸w zgromadzonych w bibliotekach klasztor贸w si贸str klarysek i zapewne wykonywanych w贸wczas właśnie przez mniszki. Bohaterką większości kompozycji, opracowanych, a niekiedy też zrekonstruowanych przez Agnieszkę Budzińską, jest św. Klara, kt贸rej imię, wplatane misternie w r贸żnej formie i znaczeniach, odnajdujemy i w tekstach poszczeg贸lnych utwor贸w, i w tytule całości.

Estetyka śpiewu Ensemble Peregrina bardzo dobrze koresponduje z charakterem wykonywanej muzyki. Zesp贸ł ma wyr贸wnane i przejrzyste brzmienie, nie wymagające wspomagania dużym pogłosem, dzięki czemu melodie i słowa docierają do nas w czytelnej postaci, co jest szczeg贸lnie istotne w utworach polifonicznych. Starannie podkreślany jest nastr贸j tekstu - w kolejnych utworach słyszymy więc taneczną radość, dostojną powagę pełną ornament贸w, natchnioną medytację. Każda z wokalistek wykonuje odcinki solowe, ma więc okazję pokazać bardziej indywidualne podejście do muzyki liturgicznej klarysek. W ostatnim utworze do zespołu dołączają jeszcze dwie śpiewaczki (Eve Kopli, Veronika Holliger-Jen職owsk谩), a w dw贸ch sekwencjach wprowadzone zostaje instrumentalne brzmienie sinfonii (liry korbowej), na kt贸rej gra Agnieszka Budzińska-Bennett. Ona r贸wnież - wraz z Kelly Landerkin - odpowiedzialna jest za kierownictwo artystyczne całego nagrania.
Ensemble Peregrina daje interpretacje wyważone pod względem ekspresji, unikające zbędnej afektacji i ludowych zaśpiew贸w. Nie ma w nich r贸wnież odwołań do chętnie wykorzystywanego dziś orientalnego zdobnictwa oraz innych wyszukanych środk贸w wyrazu.

Śpiewaczkom udaje się uzyskać wysoki poziom wykonań, mimo drobnych nieczystości intonacyjnych, jakie niekiedy można usłyszeć.

Ozdobą nagrania są kompozycje wielogłosowe, zwłaszcza te z bezcennego, pochodzącego ze Starego Sącza, odpisu paryskiej Magnus liber organi. Są wśr贸d nich dzieła oryginalne, ze słynnymi Omnia beneficia i Benedicamus Domino na czele, a także pozycje zrekonstruowane przez liderkę zespołu, na przykład motet Manere/Manere albo oparty na tym samym tenorze conductus-motet Serena virginis/Manere. Bardzo dobre wrażenie pozostawiają, dodawane z wyczuciem i pełniące funkcję subtelnych ornament贸w, linie melodyczne w utworach jednogłosowych.
Do płyty dołączono tłumaczenia wszystkich tekst贸w, sporządzone przez Błażeja Matusiaka OP i Agnieszkę Brudzińską-Bennett.

FILIA PRAECLARA
Muzyka klasztor贸w klarysek polskich z XIII i XIV wieku
Ensemble Peregrina
Divox CDX 70603 (2008)
WITOLD PAPROCKI

ROK LIII • NR 7 • 5 KWIETNIA 2009

Mysz w Ruchu


ROK LIII • NR 7 • 5 KWIETNIA 2009


2013r - Terminarz nadsy砤nia materia丑w


Biblioteka narodowa
Oficjalna witryna banku PKO BP

  Wstecz  Do g髍y  Napisz do nas  DrukujSkomentuj

© 2006-2009 Biblioteka Narodowa