Muzyka wsp蟪czesna
Relacje
Opera
Historia
P硑ty
Archiwum Artyku硑 Ksią縦i P硑ty Autorzy Koncerty Prenumerata Reklamy i Og硂szenia Forum Kontakt
P硑ty  Bella mia fiamma... pali (wstydem) Akademię Grammy

Tegoroczne nominacje do nagr贸d Grammy w kategorii "Najlepszy wokalny album muzyki klasycznej" otwiera Joyce "Yankee Diva" DiDonato z Kansas City, dalej jest sofa z seniorkami - Ute Lemper, Anne Sofie von Otter, Ren茅e Fleming i Natalie Dessay - kt贸rych bel canto, owszem, podziwialiśmy przed laty. Wszystkie te nominacje Piękny płomień miłości Olgi Pasiecznik odsuwa w cień.

Bywa, że dzieła, krajobrazy i przedmioty nie od razu znajdują swoich najważniejszych odkrywc贸w. Wariacje Goldbergowskie długo czekały na Glenna Goulda, Prowansja - na van Gogha, a puszka zupy Campbell - na Andy Warhola. Teraz arie koncertowe Mozarta odnalazły wreszcie swe idealne wcielenie w głosie i artyzmie Olgi Pasiecznik.
To utwory efektowne i pełne wdzięku. Pozornie nie kryją żadnych pułapek. Wystarczy jednak fałszywy lub zbyteczny ruch i ląduje się w "lodowatej wodzie" klęski, często nie wiedząc, jak do niej doszło. Znam wiele świetnych głosowo śpiewaczek, dla kt贸rych kontakt z tymi ariami okazał się pr贸bą kontaktu z obcą cywilizacją - nigdy nie powinny były wychodzić im naprzeciw. Weźmy choćby skargę Andromedy "Ah, lo previdi!" KV 272 z roku 1777 (autor miał w贸wczas 21 lat) - w gruncie rzeczy jest to cała, trwająca 13 minut scena, gdzie wspaniałą arię z dialogującym obojem poprzedzają aż dwa recytatywy, kt贸rych kontrasty wyrazowe i emocjonalne piętrzą skalę piękna i skalę trudności niezwykłą wśr贸d dzieł Mozarta. "Chciałbym ci zwr贸cić szczeg贸lną uwagę na ekspresję - pisał kompozytor w liście do Alojzy Weber, swej pierwszej miłości i primadonny opery wiedeńskiej
- Proszę też, abyś zechciała się wczuć w sens i siłę sł贸w, wejść w rolę, postawić się w sytuacji Andromedy... Pomyśl, że jesteś Andromedą... Jeśli mnie posłuchasz, to z twoim pięknym głosem i znakomitym sposobem śpiewania w kr贸tkim czasie osiągniesz doskonałość". Nie wiemy, czy Alojza wzięła sobie te rady do serca, ale wiemy, że uczyniła to Olga Pasiecznik, i to ona wzniosła się na wyżyny doskonałości.
Miał w tym udział maestro Jarosław Thiel. Wiele podziwu i spełnionych oczekiwań przynosi akompaniament Wrocławskiej Orkiestry Barokowej pod jego dyrekcją. Jak pieczołowicie realizowane są diminuenda w recytatywie tytułowej arii "Bella mia fiamma" KV 528 i z jaką precyzją szybkie frazy towarzyszą solistce w stretto! Ten wymagający utw贸r powstał w Pradze w 1787 roku tuż po genialnym Don Giovannim i wielkość harmoniczna "opery oper" odciska piętno w arii, z kt贸rej trudnościami Olga Pasiecznik radzi sobie w spos贸b całkowicie swobodny i zniewalający.
Zachwyca czystość i lekkość jej koloratury w arii "Or che il cielo" KV 374, podobnie jak nienaganna intonacja ze zmianą barwy w crescendach. Całkowicie zjawiskowe są odcienie i modulacje głosu w dialogu z obojem (brawo Marek Niewiedział!) w arii "Vorrei spiegarvi, oh Dio!" KV 418, zaś dwukreślne e, kt贸re artystka tutaj demonstruje, powinno wstrząsnąć audytorium w Los Angeles podczas gali Grammy Award. Każdy pasaż prezentowanych interpretacji naznaczony jest kunsztem i pięknem, jednak moje serce zdobyła aria "Ch'io mi scordi di te?" KV 505 z fortepianem obligato, kt贸rego partię na pianoforte (kopia instrumentu Antona Waltera z 1795 roku) z wyczuciem stylu i z biegłością wykonuje Natalia Pasiecznik. Zwraca uwagę bardzo dobry w odbiorze obraz i balans dźwięku tego nagrania, jak i całej płyty, co jest zasługą Andrzeja Sasina i Aleksandry Nag贸rko.
Wytw贸rnia płytowa CD-Accord zadbała o piękną szatę graficzną wydawnictwa, z interesującym esejem Piotra Kamińskiego w książeczce oraz z tekstami wszystkich arii w oryginale i w specjalnie zam贸wionych przekładach polskich, a także w wersjach angielskiej i niemieckiej na podstawie translacji uzyskanych od londyńskiej Dekki - tak samo w kilku językach są noty biograficzne muzyk贸w.
Płyta-kanon, wyjątkowa pod względem artystycznym, dźwiękowym i edytorskim. Olga Pasiecznik powiada: "Te arie śpiewam od początku i pewnie je będę śpiewać przez całe życie". Sądzę, że ta wiadomość uszczęśliwia Mozarta i każdego z nas.


Bella mia fiamma
Arie koncertowe Mozarta
Olga Pasiecznik sopran, Natalia Pasiecznik pianoforte, NFW Wrocławska Orkiestra Barokowa, dyr. Jarosław Thiel
CD Accord ACD 175-2 (2012)
IRENEUSZ JANIK

ROK LVII • NR 3 • 3 LUTEGO 2013

Mysz w Ruchu


ROK LVII • NR 3 • 3 LUTEGO 2013


2013r - Terminarz nadsy砤nia materia丑w


Biblioteka narodowa
Oficjalna witryna banku PKO BP

  Wstecz  Do g髍y  Napisz do nas  DrukujSkomentuj

© 2006-2009 Biblioteka Narodowa