Muzyka wsp蟪czesna
Relacje
Opera
Historia
P硑ty
Archiwum Artyku硑 Ksią縦i P硑ty Autorzy Koncerty Prenumerata Reklamy i Og硂szenia Forum Kontakt
Relacje  Gdańskie dziedzictwo muzyczne

VII Festiwal Goldbergowski w Gdańsku, 7-16 września

  European Union Baroque Orchestra, Fot. Grzegorz Mehring  
  European Union Baroque Orchestra, Fot. Grzegorz Mehring  
Gdańsk był w XVIII wieku ważnym europejskim ośrodkiem muzycznym. To tu urodził się Johann Gottlieb Goldberg (1727-1756), klawesynista i kompozytor, uczeń Jana Sebastiana Bacha, pierwszy wykonawca Wariacji Goldbergowskich. Dało to impuls do stworzenia festiwalu, kt贸ry na dobre wpisał się już do kalendarza wielbicieli muzyki dawnej. Pomysłodawczynią i obecną dyrektorką Festiwalu Goldbergowskiego jest Alina Ratkowska.
Jak czytamy na stronie internetowej, pomysł na festiwal to "prezentacja najciekawszych interpretacji muzyki dawnej z wykorzystaniem oryginalnego instrumentarium, a także ukazywanie zjawisk artystycznych inspirowanych muzyką dawną. Impreza zrodziła się r贸wnież z chęci przybliżenia szerszej publiczności muzycznego dziedzictwa dawnego Gdańska". W tym roku przyniosła ona siedem koncert贸w, kt贸re w pełni odzwierciedliły festiwalowe przesłanie.
Zaczęło się dość nietypowo, bo występem (7 września) Dana Tepfera - pianisty i kompozytora pochodzenia amerykańskiego, jednego z najznakomitszych muzyk贸w międzynarodowej sceny jazzowej. Zagrał on jazzową, improwizowaną wersję Wariacji Goldbergowskich, czym wzbudził wyjątkowe emocje u słuchaczy.
Na festiwalu wystąpili też Roberta Invernizzi (sopran) i Craig Marchitelli (teorba). Wokalistka obdarzona wprost niezwykłym głosem czarowała wykonaniami utwor贸w wczesnego baroku - Giulia Cacciniego, Giacoma Carissimiego, Sigismonda D'India, Girolama Kapsbergera, Claudia Monteverdiego i Alessandra Piccininiego. Tytuł koncertu "La Bella Piu Bella" m贸wił sam za siebie - nasycone afektami madrygały zabrzmiały w interpretacji artyst贸w pełnią barokowej krasy.
Na szczeg贸lne wyr贸żnienie zasługuje występ Goldberg Baroque Ensemble i Goldberg Vocal Ensemble pod kierunkiem Andrzeja Mikołaja Szadejko z udziałem solist贸w: Julii Kirchner - sopran, Ingridy Gapovej - sopran, Franza Vitzthuma - alt, Georga Poplutza - tenor, Virgila Hartingera - tenor, Daniela Oleksego - tenor, Marka Rzepki - bas i Ekkeharda Abele - bas. Wykonali oni dzieło ogromne i niezwykle ważne dla dawnej kultury muzycznej Gdańska: Passio Christi (Pasję według św. Mateusza) w 4 aktach Johanna Balthasara Christiana Freislicha (1687-1764).
Popularyzacji muzycznego dziedzictwa Gdańska sprzyja wsp贸łpraca z Biblioteką Gdańską PAN, kt贸ra umożliwia wykonywanie najcenniejszych zachowanych dzieł gdańskich mistrz贸w baroku. Zwykle jeden koncert festiwalu poświęcony jest muzyce, kt贸ra przeleżała setki lat na archiwalnych p贸łkach. Takim dziełem jest właśnie Pasja Freislicha, kt贸ra zabrzmiała po wielu latach i, tak jak inne utwory gdańskie, została udokumentowana na płycie w serii "Muzyczne dziedzictwo miasta Gdańska". Pasja Freislicha wymagała zaangażowania wielu solist贸w - udało się zgromadzić czoł贸wkę europejskich wokalist贸w. Muzycy pod kierunkiem Andrzeja Szadejko, realizującego r贸wnież partię basso continuo, tchnęli ducha w to dzieło.
Barokowa Orkiestra Unii Europejskiej (European Union Baroque Orchestra - EUBO) co roku organizuje przesłuchania i angażuje nową obsadę. Młodzi wykonawcy pracują pod kierunkiem doświadczonych muzyk贸w. W ramach tourn茅e orkiestra odwiedza wiele zakątk贸w Europy. Tym razem przybyła także do Gdańska, dzięki czemu mieliśmy okazję podziwiać energię i zapał młodych muzyk贸w. Prowadzona przez Margaret Faultless EUBO wykonała hity: Bachowską Suitę orkiestrową nr 4 BWV 1069 oraz dwie Muzyki na wodzie - Telemanna i H盲ndla. Radość, precyzja i witalność, niezbędne w interpretacji tych dzieł, emanowały od młodych muzyk贸w.
I tym oto sposobem dotarliśmy do koncertu, kt贸ry dla wielu był najważniejszy i najbardziej wyczekiwany. W piątkowy wiecz贸r 14 września zabrzmiały Wariacje Goldbergowskie w wykonaniu Andreasa Staiera, jednego z najznakomitszych klawesynist贸w na świecie. Było magicznie i wyjątkowo, bo interpretacja Staiera jest jedną z najwybitniejszych. Charyzma tego muzyka, dojrzałość wykonawcza, mistrzowska technika stworzyły aurę wprost metafizyczną, zgodnie z Bachowskim przesłaniem, zapisanym na karcie tytułowej Wariacji: "miłośnikom dla podniesienia na duchu". I tak też się stało.
Kolejny wiecz贸r wypełniła muzyka na gambę w doborowym wykonaniu duetu Vittoria Ghielmiego i Rodneya Prady - było jak w filmie Wszystkie poranki świata. Na przykładzie r贸żnorodnych utwor贸w muzycy ukazali szeroki wachlarz możliwości wyrazowych gamby. W grze wirtuoz贸w elektryzowało wyrafinowane brzmienie tej instrumentalnej arystokratki, mieszkanki dwor贸w Europy XVII i XVIII wieku.
Festiwal zakończył występ orkiestry Les Travers茅es Baroques w składzie: Judith Pacquier - kornet, Etienne Meyer - tenor, C茅cile Van Wetter - sopran, Risa Seda - kornet i Micka毛l Parisot - klawesyn, pozytyw. Program koncertu obfitował w barokowe r贸żnorodności - tak w zakresie repertuaru, jak instrumentarium. Brzmienie coraz powszechniejszych kornet贸w (cynk贸w) wiodło prym - instrument ten powr贸cił wraz z nurtem wykonawstwa historycznie poinformowanego. Nie zawiedli także pozostali wykonawcy.
Festiwalowi towarzyszył - po raz pierwszy - panel naukowy. Muzycznym podsumowaniem wystąpień badaczy był zaś koncert na historycznym carillonie Ratusza Gł贸wnego Miasta w wykonaniu Moniki Kaźmierczak. W programie znalazły się m.in. fragmenty Wariacji Goldbergowskich, kt贸re w tej nietypowej formie zabrzmiały na festiwalu po raz trzeci.
VII Festiwal Goldbergowski obfitował w wyjątkowe koncerty znakomitych orkiestr i muzyk贸w, kt贸rzy należą do światowej czoł贸wki. W ten spos贸b przyczynia się on do promocji miasta, ale też gdańskiego dziedzictwa muzycznego.
ALINA MĄDRY

ROK LVI • NR 23 • 11 LISTOPADA 2012

Mysz w Ruchu


ROK LVI • NR 23 • 11 LISTOPADA 2012


2013r - Terminarz nadsy砤nia materia丑w


Biblioteka narodowa
Oficjalna witryna banku PKO BP

  Wstecz  Do g髍y  Napisz do nas  DrukujSkomentuj

© 2006-2009 Biblioteka Narodowa