Muzyka wsp蟪czesna
Relacje
Opera
Historia
P硑ty
Archiwum Artyku硑 Ksią縦i P硑ty Autorzy Koncerty Prenumerata Reklamy i Og硂szenia Forum Kontakt
P硑ty  Nie tylko dar natury

Kontrakt, jaki Decca Classics zaproponowała Aleksandrze Kurzak, dowodzi wielkiego uznania dla sztuki wokalnej polskiej artystki i dojrzałości jej interpretacji. W jej karierze nie było żadnego szczęśliwego przypadku, jak u Julii Lezhnevej (wyszukanej przez Marka Minkowskiego na Youtube) albo Nino Machaidze (nagłe zastępstwo w Salzburgu za Annę Netrebko). Źr贸dłem sukcesu Aleksandry Kurzak - obok dar贸w natury, czyli wielkiej muzykalności (to pożytki z nauki gry na skrzypcach i fortepianie), urody głosu i koloratury, z kt贸rą trzeba się urodzić - jest pracowitość oraz wyjątkowa intuicja w doborze repertuaru.

Laury zdobyte na warszawskim Konkursie im. Stanisława Moniuszki zaowocowały studiami w Hamburgu (gdzie przez kilka lat była solistką w Staatsoper), a także w Helsinkach, Barcelonie i Kantonie. Na scenie hamburskiej Opery miała okazję śpiewać rozmaite partie: od Kleopatry (Giulio Cesare) i Kr贸lowej Nocy po Fiorillę (Turek we Włoszech), Marię (C贸rka pułku) i Gildę (Rigoletto). Doskonałe recenzje otrzymała po debiucie w MET (Olimpia w Opowieściach Hoffmanna), co pozwoliło jej powr贸cić na nowojorską scenę w partiach Gildy i Blondy (Uprowadzenie z seraju). Podobny sukces odniosła w Londynie, gdzie publiczność Covent Garden oklaskiwała ją jako Zuzannę (Wesele Figara), Norinę (Don Pasquale), Adinę (Nap贸j miłosny) oraz Matyldę (Mathilde di Shabran). W ciągu ostatnich dw贸ch sezon贸w Aleksandra Kurzak wystąpiła na wszystkich najważniejszych scenach operowych.
Wśr贸d głos贸w koloraturowych nigdy nie było wielkiej konkurencji. Prawdę m贸wiąc, nie ma jej i teraz - koloratury nie można bowiem wypracować, albo się ją ma, albo nie. W ostatnich latach największe wrażenie zrobiły na mnie, poza Natalie Dessay, tylko nagrania Cecilii Bartoli i rossiniowski album Joyce DiDonato (obie śpiewaczki są mezzosopranami). Aleksandra Kurzak dysponuje koloraturą pewną i naturalną, może więc bez wysiłku śpiewać szybkie pasaże. Świetne oparcie w średnicy i dolnym rejestrze pozwala jej wyjść poza "pozytywkowy" repertuar, a to umożliwiło skonstruowanie interesującego programu tego albumu.
Bezbłędne, lekkie prowadzenie frazy, finezyjne operowanie barwą oraz wysokiej pr贸by aktorstwo zauważamy natychmiast w otwierających płytę ariach Rossiniego ("Una voce poco fa" z Cyrulika sewilskiego) i Mozarta. Jej Zuzanna w arii "Giunse alfin il momento... Deh vieni, non tardar" z IV aktu Wesela Figara ma dziewczęcy wdzięk i zwraca uwagę doskonale oddanym pełnym emocji oczekiwaniem na spotkanie z ukochanym. W arii Rozyny łatwość, z jaką solistka pokonuje wszystkie popisowe ornamenty, pozwala jej budować rolę także od strony aktorskiej.
Aleksandra Kurzak zachwyca w partii Violetty, gdzie wokalna pirotechnika przekonująco wyraża beznadziejny op贸r przed miłością, od kt贸rej nie można uciec. Dwie arie Donizettiego - Adiny "Chiedi all'aura lusinghiera" z Napoju miłosnego i "Regnava nel silenzio" z Łucji z Lammermoor - także zapadają w pamięć, zwłaszcza ta ostatnia, zaśpiewana z niezbędną lekkością (kt贸rej zabrakło Nino Machaidze na wydanej niedawno płycie).
Na deser mamy jeszcze dwa efektowne fragmenty Pucciniego: walc Musetty "Quando m'en vň" (Cyganeria)i wzruszającą arię Lauretty "O mio babbino caro" (Gianni Schicchi), zaśpiewaną z autentycznym uczuciem, kt贸rego często brakuje bisującym tą właśnie arią sopranom, kuplety Adeli z Zemsty nietoperza oraz arię Hanny ze Strasznego dworu. Dobrze się stało, że w otoczeniu najbardziej znanych kompozytor贸w operowych solistka znalazła miejsce dla Moniuszki.
Orkiestra pod batutą Omera Wellbera gra lekko i z wyczuciem. Obowiązkowa płyta dla miłośnik贸w pięknego śpiewu.


GIOIA
Arie z oper Belliniego, Donizettiego, Moniuszki, Mozarta, Rossiniego, Straussa, Verdiego
Aleksandra Kurzak sopran, Francesco Demuro tenor, Orquestra de la Comunitat Valenciana, dyr. Omer Meir Wellber
Decca 00289 478 2730 (2011)
STEFAN M脺NCH

ROK LV • NR 20 • 2 PAŹDZIERNIKA 2011

Mysz w Ruchu


ROK LV • NR 20 • 2 PAŹDZIERNIKA 2011


2013r - Terminarz nadsy砤nia materia丑w


Biblioteka narodowa
Oficjalna witryna banku PKO BP

  Wstecz  Do g髍y  Napisz do nas  DrukujSkomentuj

© 2006-2009 Biblioteka Narodowa