Muzyka wspˇ│czesna
Relacje
Opera
Historia
P│yty
Archiwum Artyku│y Ksią┐ki P│yty Autorzy Koncerty Prenumerata Reklamy i Og│oszenia Forum Kontakt
Recenzje  O historii muzyki ┬- lekko i przyjemnie

Piotr Orawski, muzykolog i dziennikarz radiowy, znany jest przede wszystkim z Programu 2 Polskiego Radia, gdzie występuje jako uroczy przewodnik po krętych drogach historii muzyki - jego antenowy cykl "Lekcje muzyki", nadawany tam od roku 2007, cieszy się niesłabnącą popularnością, podobnie jak cykle poprzednie, znane z Programu 3: "Mistrzowie Jana Sebastiana", "Punctus contra punctum", "Nicolausa Harnoncourta mowa dźwięk├│w", "Brzmienia świata i harmonie sfer" lub "Droga do Wiednia". Wykorzystany w audycjach materiał autor spożytkował w publikacji Lekcje muzyki - średniowiecze i renesans. Jak wskazuje podtytuł, nie będzie ona ostatnią publikacją - Wydawnictwo Kle, kt├│re niedawno debiutowało błyskotliwie Barokową melokuchnią... Philippe'a Beaussanta, zapowiada już następny tom Lekcji, poświęcony barokowi.
Historię muzyki średniowiecza i renesansu Piotr Orawski ujął w sześćdziesięciu dw├│ch zwięzłych rozdziałach. Opisał w nich style muzyczne kształtujące się w tych epokach, umiejętnie łącząc przy tym wiedzę muzykologa z talentem popularyzatora, kt├│ry potrafi skomplikowane zjawiska wyjaśniać językiem prostym i trafiającym w sedno. Nie brak także w jego książce charakterystycznej dla eseju swobody i finezji oraz subiektywnego podejście do tematu - autor pisze na przykład, że harmonia, jaką wprowadził Gesualdo da Venosa na początku madrygału "Moro, lasso, al mio duolo", mogłaby znaleźć się w p├│źnej tw├│rczości Wagnera. W przedmowie wyznaje skromnie: "Napisałem tę książkę dlatego, że nauczyli mnie jej moi słuchacze i uczniowie".
Lekcje muzyki ułożone są - rzecz jasna - chronologicznie: od początk├│w chorału gregoriańskiego do rozdziału o instrumentach muzycznych renesansu. Część rozdział├│w poświęcona jest ważniejszym kompozytorom obu epok. Autor omawia też muzykę polską, m.in. tw├│rczość Mikołaja z Radomia, Marcina Leopolity, Wacława z Szamotuł, Mikołaja Gom├│łki, Cypriana Bazylika i Mikołaja Zieleńskiego. Narrację ożywiają zamieszczone w książce teksty literackie, na przykład hymn Wincentego z Kielczy Gaude Mater Polonia, kilka pieśni trubadur├│w, hymn protestancki Marcina Lutra Ein feste Burg ist unser Gott (w polskim tłumaczeniu), a nawet fraszka Jana Kochanowskiego.
Książka zawiera kilka szczęśliwych rozwiązań edytorskich. Autor zrezygnował ze sporządzenia odrębnego słownika termin├│w muzycznych; po prostu - gdy w tekście jakieś słowo wymaga zdefiniowania, na marginesie pojawia się kr├│tka jego definicja - pożądane wyjaśnienie znajduje się w zasięgu wzroku. Na marginesach znajdziemy opisy odpowiednich nagrań płytowych, a orientację w treści książki zapewnia czytelnikowi żywa pagina. Wyszukiwanie ułatwiają indeksy: rzeczowy oraz nazwisk i utwor├│w, przy czym figurujące w indeksie nazwiska są słusznie poprzedzone imieniem; wiadomo bowiem, że w średniowieczu i renesansie nazwiska dopiero się tworzyły, do imienia dodawano informację o miejscu pochodzenia.
Książka jest interesująco zilustrowana nie tylko rycinami i rysunkami z omawianych epok, także zdjęciami wsp├│łczesnych muzyk├│w i zespoł├│w wykonujących muzykę dawną. Melomanom, a na pewno wiernym słuchaczom radiowych audycji Piotra Orawskiego, jego Lekcje muzyki sprawią dużą przyjemność.

Piotr Orawski Lekcje muzyki: średniowiecze i renesans, Warszawa 2010, Wydawnictwo Kle, ss. 336, ilustr., bibliografia, indeksy.

IZABELA BARON

ROK LV • NR 3 • 6 LUTEGO 2011

Mysz w Ruchu


ROK LV • NR 3 • 6 LUTEGO 2011


2013r - Terminarz nadsy│ania materia│ˇw


Biblioteka narodowa
Oficjalna witryna banku PKO BP

  Wstecz  Do gˇry  Napisz do nas  DrukujSkomentuj

© 2006-2009 Biblioteka Narodowa